Eerste dagen Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisanne Redeman - WaarBenJij.nu Eerste dagen Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisanne Redeman - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Jakarta

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

08 Juli 2014 | Indonesië, Batavia

Hi allemaal,

Hier een (lang!) berichtje uit de hoofdstad van Indonesië, Jakarta. De eerste drie dagen zitten er alweer op! Drie dagen met volle programma's, veel slaaptekort en dingen die toch net weer anders lopen dan gepland, maar desondanks ook drie hele leuke, interessante en geslaagde dagen waarin we goed kennis hebben kunnen maken met de Indonesische cultuur.

Zaterdag kwamen we na een vlucht van 14 uur, om 7.15 uur lokale tijd aan op het vliegveld van Jakarta. De vlucht was echt geweldig. Ik had zelf nog nooit zo'n lange vlucht gemaakt en had dan ook nog niet eerder kennis gemaakt met de luxe van dit soort vluchten. Iedereen kreeg een kussentje en een dekentje (het was nog best fris door de airco), in de WC's lagen reis tandenborstel setjes die je kon gebruiken enwe kregen avondeten (inclusief toetje! :D), ontbijt, zoutjes tussendoor en onbeperkt drinken. Ook had iedereen had zijn of haar eigen TV-schermpje waarop je spelletjes kon spelen, series of (vrij recente) films kon kijken, of - jawel - live het WK kon volgen. Dit hebben we dan ook met z'n allen gedaan! Jullie weten ongetwijfeld hoe de wedstrijd is verlopen en dat het hoog in de lucht dus behoorlijk spannend was! Nadat de eerste penalty werd gestopt en we daarna wonnen, werd er dan ook luid gejuicht en de Indonesische stewardessen vonden het ook wel vermakelijk.

Voetbal kijken, de maaltijden en drankjes die we kregen en het tijdsverschil zorgde er ook voor dat ik eigenlijk alleen tijdens België-Argentinië 2 uurtjes had geslapen, dat was dus nog wel even pittig. Na aankomst in Jakarta hebben onze gids Lodi en de chauffeur ons en onze koffers eerst naar het hotel gebracht. Omdat we nog niet konden inchecken in het hotel zijn we vervolgens doorgegaan naar het Nationaal Monument en Kota Tua (Oud-Batavia). Dit zijn de highlights van Jakarta, maar heel eerlijk gezegd waren we niet heel erg onder de indruk. Na drie dagen begrijp ik inmiddels wat mensen bedoelen als ze zeggen dat Jakarta eigenlijk gewoon een vieze, stinkende stad is. Er ligt veel afval en daardoor en door de uitlaatgassen van het vele verkeer stinkt het hier soms behoorlijk. Daarnaast is het contrast tussen arm en rijk erg groot. Het kan zo maar zijn dat er een naast een sloppenwijk een enorm hoge wolkenkrabber staat. De hitte valt me eigenlijk nog reuze mee. Tuurlijk, het is hier warm, maar minder benauwd dan ik had gedacht. Erg zonnig is het door de smog ook niet echt, dus zonnebrand hebben we nog niet hoeven gebruiken. We sloten zondag af met een gezamenlijk diner in een Javaans eettentje tegenover het hotel. Ze waren ondanks onze reservering echter niet helemaal berekend op 22 personen, waardoor pas rond 22 uur iedereen was uitgegeten. Maar met een prijs van nog geen €5,- per persoon, hoor je ons niet klagen. Moe, maar voldaan gingen we snel slapen, want de volgende ochtend moesten we vroeg opstaan.

Maandag vertrokken we om 8 uur met onze bus en gids, want we moesten om half 9 bij Nuffic Neso zijn. We maakten echter kennis met de chaos dat het Indonesische verkeer is. Filerijden is zo ongeveer de standaard in Indonesië. Hoewel onze buschauffeur zich er heel handig doorheen weet te manoeuvreren, kwamen we toch een uur te laat op onze beatewmming aan. Gelukkig had onze Nederlandse gastheer hier alle begrip voor en hebben we het programma iets ingekort. Vervolgens gingen we door naar de Nederlandse ambassade, dat praktisch om de hoek lag, maar ook hier kwamen we door het verkeer wat later aan. Ook hier had het Nederlandse ontvangstcomité gelukkig begrip voor. We hebben een veiligheidsbriefing ging gekregen, omdat morgen (woensdag) presidentsverkiezingen worden gehouden. Er wordt een nek-aan-nekrace tussen de twee kandidaten verwacht, en de ambassade houdt rekening met eventuele protesten of rellen. Maar, mam, wees gerust, om de ambassade te citeren: "We willen jullie niet bang maken, maar wel bewust maken". We moeten vooral uit de buurt van grote groepen mensen blijven.

Na deze nuttige instructies waren onze maagjes flink aan het knorren en besloten we voor ons volgende bedrijfsbezoek eerst een stop te maken bij de heerlijk Westerse Pizzahut. Daarna konden we er weer helemaal tegenaan en brachten we een bezoek aan Sampoerna, een bedrijf dat sigaretten produceert. Op de twintigste verdieping kregen we van de afdeling CSR (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) een presentatie waar hun passie voor het "iets terug doen voor de maatschappij" vanaf droop. Heel mooi om tezien hoe deze mensen niet alleen maar ontwikkelingsprojecten organiseren om zo hun reputatie te verbeteren en zo meer winst te maken, maar dat ze zich oprecht intrinsiek wilden inzetten voor de lokale bevolking. Een erg leuke en interessante presentatie dus!

Tijdens ons bezoek had het behoorlijk hard geregend, wat erin resulteerde dat de straten waren volgelopen en we er 2,5 uur over deden om terug te keren naar ons hotel. Nadat onze gids ons al een uur lang verzekerde dat het nog maar 500 meter was en we er écht bijna waren, besloten we maar te gaan lopen. We hebben toen nog snel wat te eten gehaald en ik heb daar mijn eerste kakkerlak (gelukkig op afstand!) ontmoet. Na terugkomst bij het hotel snel douchen en slapen, want we hadden besloten de volgende dag voor de zekerheid maar 7 uur te vertrekken naar Coca Cola Amatil in plaats van 7.30 uur.

Her verkeer in Jakarta blijkt zeer onvoorspelbaar te zijn, want vanochtend (dinsdag) kwamen we juist weer drie kwartier te vroeg aan. Gelukkig konden we snel naar binnen en mochten we een drankje uit de koelkast pakken. Omdat we toch wel een tijdje buiten hadden staan wachten, vlogen we op de koelkast vol verfreisssende "fresh tea's" af. Na de eerste paar slokjes bleek dit echter letterlijk koude jasmijnthee te zijn... Niet heel lekker, maar uit beleefdheid toch maar opgedronken. Nadat we de drankjes hadden weggewerkt, kregen we een presentatie over het bedrijf en een rondleiding door de fabriek. Hier was het erg warm, dus werden de drankjes na afloop zeer gewaardeerd (dit keer konden we kiezen). Vervolgens hebben we het nog over ons omderzoeksthema gehad; dit bedrijf had iets meer de instelling dat je als bedrijf ook zelf voordeel moet hebben van de CSR.

Het bedrijfsbezoek was eerder afgelopen dan gepland, dus was er ruimte om voor ons bezoek bij de Rabobank nog even te pauzeren. 5 voor half drie meldden we ons vervolgens braaf bij de receptie. Maar wat bleek? We waren bij het verkeerde kantoor! Het juiste kantoor zou nog zo'n 40 minuten rijden zijn, dus crisis! Daar ging onze planning. Een uur later moesten we namelijk voor een diner met UT-alumni bij de ambassade zijn, die om de hoek lag van het kantoor waar we nu waren. We besloten de groep op te splitsen, en uiteindelijk bleek dit zeer geslaagd. Bij beide groepen vond door de kleinere omvang veel meer interactie plaats, wat natuurlijk ons omnderzoek ten goede komt.

Na het diner hebben we een voorspoedige terugreis gehad en waren we na een half uur weer terug bij het hotel. Morgen mogen we uitslapen tot half 9, omdat we naar Taman Mini gaan (een soort Madurodam). Bedrijven zijn hier namelijk gesloten als er presidentsverkiezingen zijn.

Daarna nog 2 daagjes Jakarta en dan gaan we op naar Bandung!

Liefs, Lisanne

• 08 Juli 2014 - 19:57

Ehyr:

Lieve Lisanne,
    Wat leuk om jouw verhaal te lezen! Samen met jouw genieten wij van je reis

• 08 Juli 2014 - 20:52

Jessica En Meike:

Hey lies, zelfs vanuit Indonesië krijg je ons in Berlijn aan het lachen. Leuk om te lezen en fijn dat alles goed gaat :) op naar de rest van je reis(verhalen)! Xxx

• 08 Juli 2014 - 21:22

Onno:

Lieve Lisanne,
    Ik ben blij dat je de eerste dagen goed bent doorgekomen. Je apps midden in de nacht vanuit Jakarta waren als vanouds, ik hoop dat je toch wel een beetje meer slaap neemt. Er is geen schouder waar je tegen aan kan kruipen want die is in Amersfoort. Ik lees dat je de cultuur en eigenaardigheden opslurpt en ik had niet anders verwacht. Hier in Opende gaat alles goed, we gaan vanavond de Duitsers aanmoedigen want we zien een finale tegen de Duitsers wel zitten. We hebben wat goed te maken tegen die Manschaft. Hoewel het voor je tijd was heb je dat vast wel meegekregen. Veel plezier, je vader.

• 08 Juli 2014 - 22:36

Mark:

Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt :-) Niet te veel goodiebags meenemen he? Je maximum blijft 10kg! ;-) Tot snel!

• 09 Juli 2014 - 15:46

Aukje:

Hoi Lisanne,

Fijn dat je de reis goed doorgekomen bent en wat heb je al veel meegemaakt in deze paar dagen. Veel plezier eni k verheug me al op je volgende blog.

Groetjes Henk & Aukje, Simon, Peter en Erwin

Tags: Jakarta